مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۱۲
1403/01/19
تفاوت آلرژی‌های فصلی با سرماخوردگی
وبدا، معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در فصل بهار آلرژی‌های فصلی بیش از زمان‌های دیگر افراد را درگیر می‌کند، گفت: علائم آلرژی با سرماخوردگی و آنفلوآنزا متفاوت است.
به گزارش وبدا و به نقل از ایرنا؛ دکتر سمیه جوادی پزشک عمومی در تشریح این خبر افزود: واژه آلرژی به معنای یک واکنش افراطی است که سیستم دفاعی و ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف از خود نشان می‌دهد و این واکنش می‌تواند به صورت خارش، آبریزش بینی، عطسه، سرفه و علائم پوستی ظاهر شود.
وی با بیان اینکه رایج‌ترین نشانه‌ها و عوارض حساسیت‌های فصلی شامل آبریزش بینی، ریزش اشک از چشم، سرفه و عطسه است، تصریح کرد: آلرژی‌های فصلی در چشم موجب ورم ملتهبه بهاره، در دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش و آبریزش بینی و در دستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، خس خس گلو و تنگی نفس، کهیر، سردردهای مکرر، خستگی بیش از حد و خارش پوست می‌شود.
جوادی افزود: آلرژی می‌تواند علائم بیماری آسم را تشدید کند که در صورت بروز شدید علائم فرد باید به سرعت به پزشک مراجعه کند.
به گفته وی؛ آلرژی در کودکان در 2 گروه سنی بیشتر از سایر گروه‌های سنی بروز و ظهور دارد که شامل سنین 2 سالگی به بالا و بالای 12 سالگی است.
جوادی با تاکید بر اینکه آلرژی‌ها بیشتر در فصل بهار و اواخر فصل تابستان بروز می‌کنند، اظهار داشت: در فصل بهار با گردافشانی گل‌ها و ایجاد برگ در درختان آلرژی‌ها آغاز می‌شود و علائم آن تا مدتی در فرد تداوم می‌یابد.
چگونه آلرژی‌های فصلی را از سرماخوردگی تشخیص دهیم؟
این پزشک عمومی با بیان اینکه آلرژی پیشگیری خاصی ندارد، گفت: با این وجود افراد می‌توانند با انجام تست‌های ایمنی نسبت به عامل آلرژیک آگاه شوند و سپس از مصرف آن ماده و قرار گرفتن یا در فضایی که در آن گل و گیاه وجود دارد اجتناب کنند.
جوادی یادآور شد: تنها راه درمان و تخفیف علائم آلرژی، مصرف قرص‌های آنتی هیستامین و آمپول است.
وی به علائم پوستی آلرژی نیز اشاره کرد و افزود: کهیر بارزترین نشانه آن است که در هنگام عصر و شب شدت بیشتری پیدا می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه بین آلرژی و سرماخوردگی و آنفلوآنزا تفاوت وجود دارد، اظهار داشت: برخی تفاوتی بین این بیماری‌ها قائل نیستند و به گمان اینکه دچار حساسیت شده‌اند نسبت به درمان بیماری خود غفلت می‌کنند.
جوادی ادامه داد: در مورد آلرژی، افراد با توجه به سوابق سال‌های گذشته نسبت به بیماری خود آگاه هستند و اینکه وضعیت آلرژی در فرد تغییرپذیر نیست و علائم شدید نمی‌شود اما در مورد سرماخوردگی و آنفلوآنزا این مورد صدق نمی کند.
معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: در سرماخوردگی فرد چند روز قبل از بروز علائم احساس ضعف و کسالت می‌کنند و اگر مراقبت‌های لازم را در خانه رعایت کند نیاز به مراجعه به پزشک ندارد و ظرف سه تا چهار روز بهبود می‌یابد اما در مورد آنفلوآنزا فرد از روز دوم با علائم شدیدتری از جمله بدن درد، تب‌های ناگهانی، گلودرد و سرفه روبرو می‌شود و مدت بیماری بین 7 تا 10 روز طول می‌کشد.
تعداد بازدید:
257
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:4
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal